Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: اجرای طرح کاداستر در استان، شاید سه سال زمان ببرد، برای این موضوع نمی‌توان تنها به اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان امسال برای اجرای این طرح بسنده کرد.

به گزارش کارگروه ملی مطالبه گری طرح کاداستر، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی میرزایی کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: سازمان مدیریت اعلام آمادگی کرده تا اگر مقرر است که جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر اقدامی در زمینه طرح کاداستر برای صدور اسناد اراضی کشاورزی انجام دهد، ابتدای سال پیشنهادات خود را برای هر شهرستان اعلام کند.

او افزود: سپس برنامه ریزی لازم برای آن صورت بگیرد. نکته مهم آن است که شاید نتوانیم اعتبار لازم را برای اجرای این امور در استان تخصیص دهیم، زیرا جهاد کشاورزی پروژه‌های بسیاری دارد؛ بنابراین باید از محل اعتبارات ملی موضوع را پیگیری کنیم.
۱۷۳ روستای خراسان رضوی فاقد نقشه است

طیبی کارشناس کاداستر اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی درباره آخرین اقدامات انجام شده با هدف صدور اسناد روستایی گفت: با توجه به اعتبارات مصوب، تهیه نقشه‌های روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان را در دستور کار داریم؛ تاکنون ۱۷۳ روستای فاقد نقشه معرفی شده و قرار است به روزرسانی نقشه‌ها را انجام دهیم.

او افزود: صدور اسناد مالکیت در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صورت می گیرد و ما در حال برنامه ریزی و هماهنگی لازم با بنیاد مسکن در این زمینه هستیم و به محض وصول پرونده‌ها از این سازمان؛ پیگیری تثبیت نقشه‌ها و صدور اسناد را در دستور کار قرار خواهیم داد.
کارشناس کاداستر اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی درباره تهیه نقشه‌های مربوط به اراضی روستایی توسط اداره کل ثبت اسناد استان نیز ادامه داد: برون سپاری نقشه‌های عرصه اراضی توسط سازمان ثبت اسناد کشور پیش بینی شده و ما آموزش را به اشخاص حقیقی و حقوقی آغاز کردیم؛ این افراد بعد از آزمون، گواهینامه‌ای اخذ میکنند تا بتوانند در زمینه تهیه نقشه‌ها اقدام کنند.

طیبی بیان کرد: ظرف دو تا سه ماه آینده این اتفاق خواهد افتاد و این افراد طبق تکلیف، باید بین ۴ تا ۷ روز نقشه را به اداره ثبت تحویل دهند. از طرفی، متقاضی برای دریافت سند باید به اداره ثبت مراجعه کند تا اسناد دفترچه‌ای به تک برگ تبدیل شود. البته این موضوع نافی وظیفه دستگاه‌های مختلف در ارائه نقشه‌های خود نیست.

در خراسان رضوی حدود ۶۰ درصد زمین‌های کشاورزی و خانه‌های روستایی فاقد سند هستند و به همین خاطر نمی‌توانند از تسهیلات بانکی بهره بگیرند. علاوه بر این، ۴۰ درصدی که دارای سند هستند نیز، بانک آمادگی پذیرش آن‌ها به عنوان وثیقه را ندارد.