Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

مدیر کارگروه ملی مطالبه گری کاداستر گفت: کاداستر یک طرح ملی است و باید در دستور کار همه باشد و هر کشوری هم که می‌خواهد زمینش را مدیریت کند، باید این طرح را اجرا کند.

طرح کاداستر به عنوان یک زیرساخت ملی باید مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد

سبزه کار، مدیر کارگروه ملی مطالبه گری طرح کاداستر در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: کاداستر یک طرح ملی است و باید در دستور کار همه باشد، چون در همه کشور‌های جهان این طرح را اجرا کردند و هر کشوری هم که می‌خواهد زمینش را مدیریت کند، باید این طرح را اجرا کند.


سبزه کار گفت: از آنجایی که کاداستر زیرساخت ملی برای مدیریت زمین می‌باشد و با اجرا شدن آن می‌توان برنامه ریزی‌های کلان را در سطح کشور را مدیریت کرد، باید نسبت به اجرایی شدن آن، همه ارگان‌ها احساس تکلیف کنند و نمایندگان مجلس نسبت به تامین بودجه آن توجه ویژه داشته باشند.


وی با اشاره به اینکه کاداستر فراتر از مدیریت مالکیت هاست، افزود: کاداستر به عنوان یک زیرساخت در یک نظام بزرگ‌تری به اسم شفافیت عمل می‌کند؛ به این معنا که اگر بگوییم شفافیت چند پایه دارد، یکی از پایه‌های اصلی آن کاداستر است. در واقع کاداستر نه تنها اطلاعات زمین را برداشت می‌کند؛ بلکه، اطلاعات روی زمین، زیرزمین و هر آنچه که به آن موقعیت مربوط می‌شود را در لایه‌های مختلف اطلاعاتی ذخیره می‌کند.


سبزه کار با بیان اینکه کاداستر پایه برنامه‌ریزی در همه کشور‌ها و در تمام ادوار تاریخ بوده است، گفت: کاداستر در ایران یک سابقه ۹۰ ساله دارد؛ اما متاسفانه طی ۹۰ سال اخیر تا به امروز ما نتوانستیم این نظام شفافیت را در حوزه املاک به وجود بیاوریم؛ به گونه‌ای که در حال حاضر نزدیک به ۴۰ تا ۴۵ درصد از اسناد مالکیت در کشور به صورت قولنامه‌ای و عادی هستند و اسناد رسمی و اطلاعات دقیق در این رابطه نداریم.


وی با بیان اینکه از بین سه یا چهار مشکل قضایی کشور، قطعا مسئله اول یا دوم، اسناد قولنامه‌ای هستند که باعث شده مشکلات زیادی در دستگاه قضا به وجود بیاید، تصریح کرد: این وضعیت موجب شده که خیلی از مردم منافع خود را از دست بدهند و یا حتی منافع عمومی، بیت‌المال و زمین‌های دولتی مورد تجاوز واقع شود.


در بحث مسکن عامل اصلی که مشخصا به تولید مسکن کمک می‌کند و قیمت آن را شکل می‌دهد، قیمت زمین و عرصه زمین است؛ بنابراین کشوری که مدیریت زمین نداشته باشد، مدیریت مسکن هم نخواهد داشت. پس اینکه گفته می‌شود چرا دولت نمی‌تواند برای مسکن برنامه‌ریزی کند، دلیلش این است که برنامه و زیرساختی برای مدیریت زمین ندارد.


وی افزود: در کشور ما اطلاعات و آمار دقیقی از این که چه میزان زمین زراعی، منابع ملی، اراضی باغی، بیابان، کوه و جنگل داریم، وجود ندارد، چون این طرح به طور کامل اجرا نشده است.


سبزه کار درباره علت اجرایی نشدن این طرح در کشور گفت: چند عامل در عدم اجرای کامل این طرح وجود دارد. یکی اینکه بودجه این طرح را بر خلاف قانون به دستگاه‌های دیگر داده‌اند. نمایندگان مجلس در بند ۱۷ قانون کاداستر، تصویب کرده‌اند برای آنکه این طرح باری بر دوش دولت نباشد، از محل درآمد‌های خود طرح، برای آن هزینه شود و تمام درآمد به صورت اختصاصی در اختیار سازمان ثبت باشد که ظرف پنج سال طرح را اجرا کند، اما متاسفانه حدود ۴۲ درصد از آن را به سازمان هلال احمر دادند و این خود جای سوال دارد که چرا باید بودجه طرح زیرساختی کاداستر کشور در اختیار نهاد دیگری باشد؟


وی در پایان گفت: اگر این طرح اجرا بشود موضوع مفاسد در املاک حل می‌شود و بر اساس آن به یک شفافیت در بحث املاک میرسیم. همچنین در بسیاری از ارگان‌ها میتوان نقشه‌های کاداستر را به عنوان مبنا در نظر گرفت و مانع از هزینه اضافه برای دولت شد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۷
کارگروه ملی مطالبه گری کاداستر

املاک

زمین خواری

کاداستر