Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

مدیرکل دفتر حدنگاری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی گفت: اجرای طرح کاداستر موجب حفظ ارزش زمین‌های کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری آن می‌شود.

به گزارش کارگروه ملی مطالبه گری طرح کاداستر، به نقل از خبرگزاری صدا وسیما؛ آقای رضا جباران در گفتگو با رسانه ملی با معرفی طرح کاداستر و سوابق آن در کشور به تصویب قانون حدنگار در سال ۹۳ اشاره کرد و افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متولی اصلی انجام طرح کاداستر تعیین شده و کلیه دستگاههای مرتبط از جمله وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی مکلف به همکاری با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شدند.
جباران گفت: با توجه به اجرای قوانین و مقررات موازی از جمله قانون اصلاحات ارضی و قانون ملی شدن جنگلها طی سالهای دهه ۴۰ تداخلاتی در اراضی ملی و مستثنیات مردم به وجود آمده است، لذا قانون رفع موانع تولید تصویب شد و بر اساس ماده ۵۴ آن سازمان امور اراضی مسئول رفع تداخلات اراضی شده است.
وی افزود: در اجرای طرح کاداستر باید ابتدا عکس‌های هوایی از اراضی کشاورزی تهیه شود، سپس عکس‌ها ارتوفتو و تبدیل به نقشه و به‌ویژه نقشه‌ها رقومی شود و بعد ضمن الحاق لایه‌های اطلاعاتی به آن، جهت جانمایی و صدور اسناد کاداستری به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارسال شود.
جباران گفت : بر اساس قراردادی که با سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان جغرافیایی ارتش داریم، عکس‌برداری‌ از اراضی و سپس ارتوفتو کردن تصاویر انجام و بر اساس آن قطعات به صورت منفک ترسیم میشود.
وی افزود پس از تماس با مالکان اراضی و با اضافه شدن لایه‌های اطلاعاتی , فرآیند حقوقی روی آن اجرا می‌شود و مالکان اصلی اراضی شناسایی و اطلاعات بهره‌بردار و اطلاعات هندسی به هم الحاق شده و برای صدور سند به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارسال می‌شود.
جباران درباره زمین‌خواری گفت: زمین‌خواری به تصرف اراضی ملی که جزء انفال است گفته می‌شود و شامل تغییر کاربری اراضی کشاورزی نمی‌شود ولی این پدیده باعث نابودی اراضی کشاورزی در قالب ویلاسازی و غیره می‌شود.
مدیرکل دفتر مهندسی و حدنگاری اراضی کشاورزی افزود: کار هوشمندسازی کشاورزی نیاز به رقومی شدن نقشه‌ها و الحاق لایه‌های اطلاعاتی به این نقشه‌ها دارد و یک ضرورت ملی است.