Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

کاداستر می‌تواند قیمت املاک را کنترل کند

سه شنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۰۵:۴۹ ب.ظ

 به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مصطفی کمالی، عضو کارگروه ملی مطالبه گری طرح کاداستر  بسیج دانشجویی در نشست بررسی موانع طرح کاداستر در ایران که در «خبرگزاری دانشجو» برگزار شد، گفت: کاداستر می‌تواند قیمت املاک را کنترل کند، جلوی زمین خواری و کوه خواری را بگیرد و همچنین بر روی موضوعات اجتماعی مانند ازدواج هم تاثیرگذار است و ما روی این حوزه تحلیل مفصلی داریم

سبزه کار: طرح کاداستر به عنوان یک زیرساخت امنیتی نباید توسط بیگانگان اجرا شود/ بخشی: دولت متولی کاداستر باشد

کمالی تصریح کرد: کاداستر ابتدا نقشه برداری و سپس اضافه کردن اطلاعات حقوقی به نقشه‌های بزرگ مقیاس است. در هر حال اجرای کاداستر در توان یک ارگان خاص نیست و ارگان‌های مختلف همچون سازمان نقشه برداری کشور، سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح ، قوه قضاییه ، شهرداری‌ها و... باید در این رابطه با هم همفکری داشته باشند تا سیستم کاداستر جامع آنلاین در کشور اجرا شود.

 

عضو کارگروه مطالبه گری طرح کاداستر ملی به چالش پیش روی کاداستر در کشور اشاره کرد و افزود: شاید بتوان گفت مشکل اصلی این بوده که زمان تدوین قانون جامع حدنگاری به زیرساخت‌های لازم کمتر توجه شده و بیشتر بخش حقوقی کاداستر مورد توجه قرار گرفته است.

 

سازمان ثبت اسناد و املاک گزارش دهد

مصطفی کمالی، عضو کارگروه مطالبه گری طرح کاداستر ملی نیز با بیان اینکه در این کارگروه هر یک از اعضا بر روی یک حوزه مرتبط با کاداستر فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: بررسی تجربه‌های کشور‌های موفق در حوزه کاداستر و قوانین روی زمین مانده مرتبط با کاداستر از جمله بخش‌هایی است که در این کارگروه مورد بررسی قرار گرفته اند.

کمالی با بیان اینکه مجموعه اطلاعات جمع آوری شده را در خصوص کاداستر در قالب پاورپوینت به قوه قضائیه ارائه کردیم، تصریح کرد: کاداستر از سال ۱۳۳۴ در ایران پیگیری شده و قانون جامع حدنگاری نیز در سال ۹۳ به تصویب مجلس رسیده و از اول فروردین سال ۹۴ لازم الاجرا شده و طبق آن سازمان ثبت اسناد واملاک زیر نظر قوه قضائیه به عنوان مجری این طرح موظف بوده ظرف پنج سال سند‌های دفترچه‌ای را به سند‌های حدنگاری تبدیل کند.

عضو کارگروه مطالبه گری طرح کاداستر ملی تصریح کرد: یکی از بحث‌ها این بوده که سازمان ثبت اسناد و املاک در پایان هر سال گزارشی از پیشرفت‌های طرح جامع حدنگار (کاداستر) را به مجلس ارائه دهد، اما از اینکه گزارشی ارائه شده یا نه ما اطلاعی نداریم در هر حال سازمان ثبت اسناد و املاک باید در مورد عملکرد خود توضیح دهد و دیگر اینکه بگوید در این پنج سال کار تا چه حدپیش رفته است.

وی با بیان اینکه سایت مرتبط با کاداستر نیز محتوای خاصی ندارد و گزارش عملکرد مختص به کاداستر در این سایت فاقد هر گونه اطلاعاتی است، اظهار کرد: آماری که مسئولان ذیربط در زمینه اجرای کاداستر ارائه می‌دهند با هم تناقض دارد.

کمالی با بیان اینکه کاداستر می‌تواند قیمت املاک را کنترل کند، جلوی زمین خواری و کوه خواری را بگیرد و همچنین بر روی موضوعات اجتماعی مانند ازدواج هم تاثیرگذار است و ما روی این حوزه تحلیل مفصلی داریم، تصریح کرد: کاداستر ابتدا نقشه برداری و سپس اضافه کردن اطلاعات حقوقی به نقشه‌های بزرگ مقیاس است. در هر حال اجرای کاداستر در توان یک ارگان خاص نیست و ارگان‌های مختلف همچون سازمان نقشه برداری کشور، سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح ، قوه قضاییه ، شهرداری‌ها و... باید در این رابطه با هم همفکری داشته باشند تا سیستم کاداستر جامع آنلاین در کشور اجرا شود.

 

عضو کارگروه مطالبه گری طرح کاداستر ملی به چالش پیش روی کاداستر در کشور اشاره کرد و افزود: شاید بتوان گفت مشکل اصلی این بوده که زمان تدوین قانون جامع حدنگاری به زیرساخت‌های لازم کمتر توجه شده و بیشتر بخش حقوقی کاداستر مورد توجه قرار گرفته است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۱۲