Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

زارع تعیین محدوده تالاب را از دغدغه های مردم و مسئولان خواند و با تاکید بر لزوم تکمیل طرح کاداستر (حدنگاری) گفت: برای اجرای این طرح مهم افزون بر پنج میلیارد تومان مورد نیاز است.

به گزارش کارگروه ملی مطالبه گری طرح کاداستر، به نقل از خبرگزاری شبستان، «ارسلان زارع» امروز (چهارشنبه،۱۲ شهریور) در جلسه کمیته مدیریت احیاء تالاب انزلی که با حضور معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد، با معرفی تالاب انزلی به عنوان یکی از مهم‌ترین تالاب‌های جهان و از ظرفیت های مهم گیلان گفت: این تالاب با ۲۰ هزار هکتار دارای اکوسیستمی بی‌نظیر  به‌لحاظ دارابودن ۱۸۹ گونه پرنده، ۵۲ گونه انواع ماهی و صدها گونه گیاهی است.

استاندار گیلان تالاب انزلی را مأمنی برای اشتغال و معیشت مردم منطقه دانست و با تاکید بر حفاظت از تالاب‌ها افزود: مشارکت جامعه محلی و سایر گروه‌های مدنی و تشکل‌های مردم‌نهاد، گامی موثر در مسیر صیانت از این پهنه آبی است.

زارع با اشاره به طرح جامع هفت ساله احیاء تالاب انزلی اظهار کرد: این طرح با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان در راستای احیاء مجدد و جلوگیری از مرگ تالاب انزلی تصویب و ابلاغ شده است که دستگاه های اجرایی ذیربط موظف به پیش‌بینی منابع اعتباری لازم برای اجرای پروژه های مصوب با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، در بودجه سنواتی خود هستند.

وی با بیان اینکه بازدیدهای میدانی گسترده و جلسات کارشناسی متعددی برای ساماندهی وضعیت تالاب انزلی برگزار شده است ادامه داد: پروژه هایی که در داخل تالاب و همچنین در حوزه آبخیز انجام می شود، توسط سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه های اجرایی ذیربط اجرایی خواهد شد.

زارع با تاکید بر تعامل سازمان‌های مربوطه با رویکرد ملی جهت جلوگیری از روند تخریب این تالاب بین‌المللی تصریح کرد: خوشبختانه در سطح ملی، اتفاق‌نظر در خصوص ضرورت توجه به وضعیت تالاب وجود دارد و در حوزه استانی نیز با وفاق و اشتراک نظری که حاصل شده، تلاش گسترده ای صورت گیرد تا مجموعه اقدامات به بهبود وضعیت تالاب بینجامد.

به گفته وی کاهش عمق آب تالاب انزلی، تخلیه فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، زباله‌ها و نخاله‌ها در تالاب، رسوب‌زایی و وجود گیاه مهاجم سنبل آبی و دیگر گیاهان مضر از جمله تهدیدات حیات تالاب انزلی هستند که مدیریت هریک از این چالش ها، نیازمند استفاده از ظرفیت های مردمی در چارچوب‌های قانونی و اجرای پروژه ها در طرح جامع مدیریت تالاب است.

نماینده عالی دولت با تاکید بر اینکه تمام راهکارها باید متناسب با زیست بوم منطقه تعریف شود، پایش هوایی خصوصا پایش آنلاین کیفی، استفاده از تجهیزات جدید هیدرولوژی و هواشناسی و تهیه نقشه تراز ارتفاعی را اقدامی اثرگذار در روند شناسایی دقیق دشواری های پیش روی مدیریت و احیاء تالاب دانست که می تواند سرعت تلاش‌ها برای نجات آن را شتاب بخشد.

وی تعیین محدوده تالاب را از دغدغه های مردم و مسئولان خواند و با تاکید بر لزوم تکمیل طرح کاداستر (حدنگاری) افزود: برای اجرای این طرح مهم افزون بر پنج میلیارد تومان مورد نیاز است که ۲ میلیارد تومان آن از بودجه استان تامین می شود.

زارع یادآور شد: برخی اقدامات کوتاه مدت برای احیای تالاب می تواند در بهبود زندگی مردم تاثیرگذار باشد زیرا در فصول مختلف به ویژه هنگام بارندگی‌ها، شاهد آبگرفتگی در محدوده زندگی مردم هستیم که انجام لایروبی ها این معضل را تا حدی کاهش می دهد.