Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان اجرای طرح کاداستر را یک ضرورت دانست و گفت: این طرح از بروز جرم زمین‌خواری پیشگیری می‌کند. 

پیشگیری از بروز زمین‌خواری با اجرای طرح کاداستر

به گزارش کارگروه ملی مطالبه گری طرح کاداستر، به نقل از خبرگزاری فارس، حسین عسگری پیش از ظهر در کارگروه پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری (حاشیه‌نشینی) استان همدان اظهار کرد: در تداوم تشکیل جلسات کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری(حاشیه‌نشینی جدید) موضوع صدور سند تک‌برگی برای اراضی ملی و تثبیت مالکیت اراضی دولتی مورد توجه است.

وی بیان کرد: با هدف پیشگیری از تصرف، تخریب و تغییر غیر مجاز اراضی زراعی به ویژه اراضی ملی و املاک متعلق به دولت موضوع تثبیت مالکیت اراضی دولتی ارسال فایل رقومی و نقشه‌های مرتبط توسط دستگاه‌های دولتی به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان مورد تاکید کاگروه است.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان بازشناسی، آسیب‌شناسی، شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های موجود و مهیا ساختن بنیان‌ها و توجه به مسائل زیرساخت‌های در اجرای طرح کاداستر را یک ضرورت اساسی دانست.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح بهینه‌سازی ثبت فرآیند اطلاعات املاک ملی از بروز جرم زمین‌خواری پیشگیری خواهد کرد.

عسگری بهنگام‌سازی اطلاعات ثبتی و آمایش سرزمینی و اجرای بندهای دستورالعمل نحوه تشکیل کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد شهری مرتبط با طرح کاداستر را مهمترین گام اجرای برنامه پیشگیری غیر کیفری در موضوع اراضی ملی خواند.

 سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان نیز اظهار کرد: گسترش مناطق حاشیه نشین در استان زمینه‌ساز مشکلات متعددی شده و باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها به سمتی برویم که این مشکل به بهترین نحو کنترل و مدیریت شود.

عباس نجفی بیان کرد: عدم اشتغال و بیکاری و مهاجرت از روستا به شهر علل اصلی شکل‌گیری حاشیه‌نشینی است و اغلب مهاجرین نیز به دلیل توان پایین اقتصادی، شرایط خرید یا سکونت در مرکز و مناطق برخوردار شهری را ندارند که همین مسئله منتج به حاشیه‌نشینی شده است.

وی گفت: بخش عمده‌ای از جرایم ریشه در حاشیه‌نشینی دارد و این مسئله در حوزه‌های مختلف، هزینه‌های سنگینی به جامعه تحمیل می‌کند که برنامه‌ریزی دقیقی را می‌طلبد.

 سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان شکل‌گیری کمربند سبز در شهرها طبق در قانون ششم توسعه و همچنین اجرای طرح حدنگار(کاداستر) را یکی از راه‌های جلوگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری دانست و افزود: کمربند سبز تنها حلال مشکلات حاشیه‌نشینی نیست اگر دستگاه‌های متولی مانند شهرداری‌ها در همان ابتدا شروع شکل‌گیری این بافت‌ها، با تخریب از گسترش آن جلوگیری می‌کردند امروز درگیر چنین معضلاتی نبودیم.

وی اضافه کرد: شهرداری‌ها باید پلیس ساختمان و پیشگیری‌های خود را تقویب کنند همچنین از شیوع ویلاسازی در باغات همدان نیز جلوگیری شود زیرا شهرستان دیگر ظرفیتی برای ویلاسازی ندارد.

نجفی با اشاره به عدم اجرای کامل قانون جامع حدنگار ابراز کرد: طرح کاداستر مدتهاست در کشور و به تبعیت آن در استان اجرا شده اما متاسفانه این طرح در استان همدان در جایگاه پایین  میانگین کشوری قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: تصرف اراضی ملی و عمومی زمینه‌ساز بسیاری از دعاوی و اختلافات متعدد شده که نتیجه‌ای جز نارضایتی مردم نخواهد داشت، به همین دلیل باید به انجام این طرح سرعت ویژه‌ای داده شود و دستگاه‌های اجرایی نیز مکلف هستند علت عدم اقدام خود را اعلام کنند.

نجفی بیان کرد: موانع اجرای این طرح باید مشخص شود این مسئله از موضوعاتی است که ‌می‌تواند به اعتماد عمومی ضربه بزند به همین دلیل از اهمیت زیادی برخودار است و باید به دنبال تکمیل آن در تمام استان باشیم.

وی بیان کرد: کمیسیون ماده ۹۹ (تخلفات حوزه روستایی) در استان هنوز اجراء نمی‌شود و یا در صورت اجرا به صورت کامل نیست و باید به هرطریقی از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری شود.