Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: اجرای طرح کاداستر برای اراضی ملی استان کرمان که منع قانونی ندارد تا پایان سال باید انجام شود. 

اجرای طرح کاداستر برای اراضی ملی استان کرمان که منع قانونی ندارند، تا پایان سال

به گزارش کارگروه ملی مطالبه گری طرح کاداستر، به نقل از ایسنا، "یدالله موحد" صبح امروز چهارم شهریورماه در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان اظهار کرد: بیشترین مشکل را در تعدی به اراضی ملی در محدوده شهرها داریم و اینکه اعلام می شود اطلاعات همه اراضی ارائه نشده موجب نگرانی است.

وی با اشاره به اینکه همواره اراضی دولتی در محدوده قانونی شهر مورد طمع زمین خواران است، افزود: راه و شهرسازی سه نوع اراضی را تملک می کند که شامل اراضی منابع طبیعی است که وارد محدوده شهر می شود، اراضی که رای کمیسیون ماده ۱۲ دارد و اراضی که تحت هر عنوانی قبل و بعد از انقلاب سند آن به نام راه و شهرسازی شده و باید میزان این اراضی دقیق مشخص باشد و بدانیم تکلیف چیست.

موحد تصریح کرد: در شمال استان ۵۰۰ هزار هکتار اراضی دولتی داریم که مالکیت آنها قطعی و طرح کاداستر اجرا شده و ۷۰ هزار هکتار نیاز به کار دارد که باید ساز و کاری طراحی شود تا کار با سرعت بیشتری پیش برود.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه باید مشکل اراضی اختلافی در روال قانونی حل شود، اظهار کرد: تاکید شورای حفظ حقوق بیت المال بر این است که کار باید در راستای طرح کاداستر پیشرفت ملموس و محسوسی داشته باشد و باید برای اراضی باقی مانده در شمال و جنوب استان هدفگذاری و میزان مشخصی از اراضی تاپایان سال سند تک برگ دریافت کند و بحث اراضی اختلافی در فرآیند خاصی دنبال می شود.

وی بیان کرد: اراضی که مانع قانونی ندارد انتظار این است تا پایان سال وضعیت آنها مشخص شود.

موحد تصریح کرد: باید تا جلسه بعد کمیته مشترک(مرکب از کارشناسان ثبت، راه و شهرسازی، منابع طبیعی و نماینده سازمان بازرسی، اوقاف و بنیاد مسکن) فعال به این موضوع ورود کرده و در راه و شهرسازی شمال و جنوب وضعیت سه دسته اراضی را مشخص و برای هر گروه برنامه ریزی و اجرای قانون کاداستر دنبال شود.

به گزارش ایسنا، "علی حاجی زاده" مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در این جلسه اظهار کرد: در راستای قانون حدنگار ۲۲ هزار و ۲۴۸ سند تک برگ برای بیش از ۴۳ هزار هکتار اراضی دولتی در شمال استان کرمان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ هزار هکتار باقی مانده اراضی است که در دست اقدام داریم، افزود: تثبیت مالکیت اراضی نیز برای ۱۱۷۸ هکتار در محدوده و ۱۲۰ هزار هکتار در حریم انجام شده است.

حاجی زاده تصریح کرد: در مجموع ۵۰۰ هزار هکتار مالکیت اراضی در شمال استان کرمان مربوط به راه و شهرسازی است که برای ۴۳۰ هزار هکتار اقدام و سند تک برگ دریافت شده است.

براساس این گزارش، در این جلسه اعلام شد: ۵۴ هزار و ۷۱۷ هکتار سند در حوزه راه و شهرسازی جنوب استان کرمان در اختیار این اداره کل است و ۱۳ هزار و ۶۴۱ هکتار از این اراضی سند تک برگ دریافت کرده اند و ۴۱ هزار و ۷۶ هکتار باقی مانده است.

همچنین عنوان شد: مهم ترین مسئله در راستای دریافت اسناد تک برگ، تداخلات است.

به گزارش ایسنا، "علی محمودی" مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان نیز در این جلسه اظهار کرد: آمار دقیقی از میزان مالکیت راه و شهرسازی نداریم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان افزود: راه و شهرسازی باید آمار اسناد مالکیت و سند دفترچه ای که دارد ارائه دهد تا در بانک اطلاعات ما جمع آوری و میزان اراضی که موضوع آراء موات است، مشخص و اسناد به ما ارائه تا تبدیل به کاداستر شود.

گفتنی است: در این جلسه درباره تصرف ۱۱۴ هکتار اراضی منابع طبیعی استان در یکی از روستاهای شهرستان شهربابک بحث و مصوب شد این مسئله پیگیری شود.