Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

رییس کل دادگستری استان بوشهر با اشاره به اهمیت لزوم اجرای کاداستر گفت: سنددار شدن اراضی دولتی از تصرف آن‌ها توسط زمین خواران جلوگیری می‌کند. 

کارگروه ملی مطالبه گری طرح کاداستر، به نقل از خبرگزاری میزان، مهرداد دلجو، سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک بوشهر همراه معاونان با علی جمادی، رییس کل دادگستری بوشهر و معاونان وی دیدار و به ارائه گزارش عملکرد در حوزه فعالیت خود پرداخت.

رییس کل دادگستری استان بوشهر پس از گرامیداشت یاد مدیرکل فقید ثبت اسناد و املاک بیان کرد: مرحوم سعید محوری یکی از مدیران فعال قوه قضاییه که سال‌ها در سمت‌های مختلف، منشأ برکات ارزنده‌ای در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و اداره کل ثبت اسناد و بوشهر بود که در اینجا از زحمات وی تجلیل به عمل می‌آید.

رییس کل دادگستری استان بوشهر به ارتباط نزدیک ثبت اسناد و املاک با پرونده‌های قضایی اشاره کرد و ثبت اسناد و املاک را جزء لاینفک بسیار از پرونده‌های قضایی دانست و بیان کرد: باید تلاش نماییم تا در جامعه انجام تمام معاملات املاک از طریق دفاتر اسناد رسمی صورت پذیرد و املاک به صورت قولنامه‌ای در بنگاه‌های معاملاتی نقل و انتقال نیابد که در صورت تحقق این امر حجم بسیار زیادی از پرونده‌های تشکیلی در دادگستری کاهش می‌یابد.

وی به جایگاه املاک به عنوان یکی از سرمایه‌های اصلی مردم و اهمیت نقل و انتقال املاک در کشور اشاره و بیان کرد: یقینا این مسئله حساسیت خاصی دارد و هر چه از مقررات ثبت اسناد و املاک دور شویم و مردم کمتر به مقررات ثبت اسناد و املاک و دریافت سند رسمی توجه کنند، این کم توجهی هم برای مردم و هم برای دستگاه قضایی مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
 

وی افزود: متاسفانه جامعه چنین رویکردی را ندارد و هنوز مردم با مراجعه به بنگاه‌ها و نوشتن قولنامه عادی به انجام معامله می‌پردازند که این معاملات ممکن است با سوء استفاده و فروش یک ملک به چند نفر منجر به ایجاد پرونده کیفری شود.

جمادی مهم‌ترین راه پیشگیری از تعرض به اراضی ملی، منابع طبیعی و بیت المال و مبارزه با فساد را اجرای کاداستر دانست و بیان کرد: سنددار شدن اراضی دولتی از تصرف آن‌ها توسط زمین خواران جلوگیری می‌کند و از این رو در کاهش پدیده زمین خواری و کاهش ورودی به مراجع قضایی مؤثر است.

وی تصریح کرد: ادارات و سازمان‌های دولتی باید نسبت به تثبیت املاک خود هر چه سریعتر اقدام کنند و در صورت امتناع مدیران از اجرای طرح کاداستر در استان بوشهر مورد تعقیب کیفری قرار خواهند گرفت.

رییس کل دادگستری استان بوشهر اذعان کرد: براساس بررسی‌های به عمل آمده ریشه بسیاری از اختلافات ملکی مردم با دستگاه‌های دولتی تثبیت نشدن مالکیت املاک دولتی و ملی و عدم اجرای طرح کاداستر است و چنانچه طرح کاداستر سریعتر اجرا شود از میزان تشکیل پرونده‌های بین مردم و دستگاه‌های دولتی کاسته می‌شود و از اتلاف بیت المال جلوگیری خواهد شد.

در این دیدار، دلجو ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل در اجرای طرح کاداستر اظهار کرد: ماده ۹ قانون جامع حد نگاری (کاداستر) کشور مصوب ۱۳۹۳ کلیه دستگاه‌ها را مکلف کرده است تمام مستثنیات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود یا تحت اداره خود از جمله مشخصات ثبتی، کاربری، نام بهره برداری و نقشه‌های مختصات جغرافیایی املاک مذکور را با رعایت جنبه‌های امنیتی در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت تهیه نقشه‌های کاداستر قرار دهند.

سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک بوشهر با گلایه از کم کاری برخی دستگاه‌ها در اجرای طرح کاداستر، گفت: مدت پنج سال مهلت قانونی اجرای این طرح به اتمام رسیده، اما متاسفانه هنوز در این راستا عقب هستیم که این موضوع موجب ایجاد تعارضات و تصرف منابع طبیعی و اراضی دولتی می‌شود.

دلجو با اشاره به صدور ۱۹۰ سند مالکیت دولتی طی سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ گفت: در سه ماهه اول سال ۹۹ در راستای حفظ اموال غیرمنقول دولتی و تثبیت مالکیت املاک و مستغلات دولت، تعداد ۴۴۵ سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی و برای بهره برداری دستگاه‌های اجرایی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۳۴ درصدی را نشان می‌دهد.