Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل از اجرای طرح کاداستر در تمامی شهرها و روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان خبر داد. 

طرح کاداستر در تمامی شهرهای استان اردبیل اجرا شده است

کارگروه ملی مطالبه گری کاداستر، به نقل از ایرنا، رحیم محمدی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه کل محدوه شهرها و روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان اردبیل در طرح کاداستر جانمایی شده است، افزود: بیش از ۸۰ درصد آنها ثبیت شده و سند تک برگی برای آنها صادر شده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون کاداستر، همه دستگاه‌ها مکلف به همکاری در اجرای آن شده‌اند، اظهارداشت: به موجب این قانون متولیان زمین و دارندگان املاک دولتی و خصوصی مکلف هستند همه نقشه‌های املاک و اسناد قدیمی را تهیه و به ثبت تحویل دهند تا با اجرای طرح کاداستر برای آنها سند تک برگی صادر شود.

او با اشاره به اینکه ایران تنها کشوری در دنیا است که هنوز این قانون به طور کامل در آن اجرا نشده است، بیان کرد: در استان اردبیل از زمان شروع این طرح از سال ۹۳ تاکنون به حدود ۳۵ درصد دستگاه‌های اجرایی دولتی و ۵۰ درصد افراد و بخش خصوصی سند تک برگی صادر شده است.

محمدی با بیان اینکه کل مساحت استان اردبیل حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار است، اضافه کرد: از این مقدار یک میلیون و ۲۲ هزار هکتار آن اراضی ملی بوده و ۹۰۰ هزار و ۲۶ هکتار آن در طرح کاداستر جانمایی شده و  ۲۸۷ هزار و ۲۷۹ هکتار آن با صدور سند تک برگی تثبیت شده است.

او با اشاره به اینکه در تمامی ۱۴۰ هزار هکتار اراضی تحت پوشش محیط زیست استان طرح کاداستر اجرا شده است، ادامه داد: همچنین از ۶۳ هزار هکتار جنگل استان ۲۵ هزار و ۱۹۲ هکتار، از ۷۸۰ هزار هکتار اراضی زارعی استان حدود ۴۲ هزار هکتار و از سه هزار و ۴۰۰ کیلو متر بستر و حریم رودخانه حدود ۲ هزار کیلومتر با مساحت ۲۲ هزار و ۱۱۸ هکتار در طرح کاداستر جانمایی شده است.

وی خواستار مشارکت بیش از پیش کشاورزان و زارعان در اجرای طرح کاداستر شد و گفت: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان طبق قانون به املاک زراعی که از سال ۷۴ تاکنون هیچگونه تغییری در اندازه آنها ایجاد نشده است، سند تک برگی صادر می‌کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل اجرای طرح کاداستر را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: تاکنون زمین‌ها و مکان‌هایی که در استان طرح کاداستر در آنها اجرا و سند تک برگی برای آنها صادر شده یک مورد هم اختلاف و پرونده قضایی برای آنها تشکیل نشده است.

 وی اضافه‌کرد: با توجه به اهداف توسعه پایدار و لزوم تامین امنیت اجتماعی در راستای تحقق این توسعه، صدور سندتک برگی اقدامی مهم و موثر در تامین امنیت فردی و اجتماعی جامعه است و از این پس سند مالکیت کاداستری به جای سند منگوله دار و دفترچه ای قدیمی صادر می شود.

 محمدی گفت: صدور سند مالکیت کاداستری در قالب طرح کاداستر و به دلیل بالابودن ضریب امنیت این سیستم و سرعت در پاسخگویی به مراجعین ثبتی اجرا می‌شود.

او بیان کرد: کاداستر، سیستم مدیریت الکترونیکی املاک است که با مکانیزه کردن خدمات ثبتی، ثبت سنتی را به سمت ثبت نوین هدایت می‌کند و از مشخصات این سند غیرقابل جعل بودن آن به دلیل درج برچسب هولوگرام و همچنین تعویض سند پس از هر انتقال می‌باشد.

وی کاهش پرونده‌های زمین‌خواری و جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی، ارتقای امنیت و آرامش روانی در جامعه، کاهش اشتباهات و حذف نوشتارهای دستی، عدم امکان الحاق هر گونه عملیات به متن سند، حذف فرایندهای زائد اداری، صرفه‌جویی و کاهش اتلاف وقت و راحتی و آسایش مردم را از جمله مزایای اجرای طرح کاداستر ذکر کرد.

او شناسایی راحت موقعیت و مختصات املاک، جلوگیری از صدور سند مالکیت معارض، کمک به مسوولان برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان شهری ،  شفاف‌سازی امور ،  ذخیره‌سازی اطلاعات در بانک املاک، اعمال شاخصه‌های سرعت ، دقت و کیفیت و حفظ و حمایت بهینه از مالکیت مالکین رسمی را از دیگر مزایای اجرای طرح کاداستر و صدور سند تک برگی عنوان کرد.

وی الکترونیکی کردن فرایندها را یکی از اولویت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برشمرد و گفت: تاکنون ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ در ثبت اسناد و املاک استان اسکن شده است.

او از صدور ۳۴۴ هزار و ۷۴۷ سند مالکیت تک برگی در استان خبرداد و اظهارداشت: این خدمات توسط ۲۱۲ نفر همکار در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان به مردم ارائه شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل اضافه کرد: زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح کاداستر در استان اردبیل فراهم است و حتی در صورت نیاز به استان‌های همجوار نیز برای اجرای این طرح کمک می‌شود.

محمدی بیان کرد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل در اجرای ماده ۸ قانون جامع کاداستر (حدنگار) از میان اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط و فارغ‌التحصیلان رشته نقشه‌برداری جهت مشارکت در این طرح دعوت بعمل می آورد.

وی ادامه داد: متقاضیان می‌توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر حداکثر تا یازدهم مرداد ماه امسال به آدرس ایتنرنی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل به نشانی http://ar.ssaa.ir مراجعه کنند.