Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس از جانمایی نزدیک به ۴ میلیون هکتار از اراضی ملی فارس در سامانه کاداستر ثبت اسناد 

جانمایی ۴ میلیون هکتار اراضی ملی در کاداستر

کارگروه ملی مطالبه گری طرح کاداستر، به نقل از ایسنا، شهرام منتصری در جلسه کارگروه مشترک بنیاد مسکن و اداره‌های کل ثبت اسناد و املاک و منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، گفت: تاکنون نزدیک به ۴ میلیون هکتار از اراضی ملی فارس در سامانه کاداستر ثبت اسناد جانمایی شده و برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار نیز سند صادر شده است که با توجه به برنامه عملیاتی امسال این موضوع تا دستیابی به نتایج مطلوب و مورد نظر دنبال خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی فارس، منتصری با بیان اینکه در بعضی از شهرستان ها عرصه هایی وجود دارد که ملی بودن آنها مورد اختلاف بین مردم و دولت است و همچنان تعیین تکلیف نشده، گفت: امیدواریم با این روند و تدوین یک برنامه منظم و عملیاتی نسبت به صدور اسناد مالکیت در مناطق مختلف استان شاهد کاهش مشکلات موجود در این اراضی باشیم.

عطاالله زمانی مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس نیز با بیان اینکه صدور اسناد اراضی تملکی در کوتاهترین زمان ممکن می تواند بسیاری از مشکلات موجود را مرتفع کند، گفت: تشکیل این کارگروه در کاهش اختلافات تاثیر زیادی خواهد داشت زیرا بسیاری از پرونده‌های موجود در مراجع قضایی با موضوع اختلافات حقوقی زمین است که در صورت حل اختلاف در اینگونه جلسات میزان آنها بسیار کاهش خواهد یافت.

زمانی بر اجرای ماده ۱۳ و ۳۹ قانون اراضی ملی در محدوده برخی مناطق از جمله قلات و روستای زنجیران شهرستان فیروزآباد اشاره و خاطرنشان کرد: تفکیک اراضی و ساخت و سازهای غیرمجاز از معضلاتی است که در برخی مناطق شکلی جدی تر به خود گرفته و به مشکلی پیچیده و دامنه دار تبدیل شده است.

مدیر کل ثبت سناد و املاک استان فارس نیز از تثبیت مالکیت بیش از ۵ میلیون هکتار از اراضی ملی و دولتی تا پایان سال خبر داد و افزود: تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار هکتار تثبیت مالکیت شده که پیش بینی می شود باقیمانده اراضی فاقد سند و نیز اسناد دفترچه ای را تک برگ و کاداستری کنیم.

سید مهدی هاشمی گفت: اکنون این اداره کل آمادگی خود را برای حمایت قانونی از پرونده ها و اسناد منابع طبیعی اعلام داشته و در این زمینه تعامل مناسبی با این مجموعه در جهت احقاق حقوق مردم و بیت المال خواهد داشت.

هاشمی با تاکید بر برداشت مختصات جغرافیایی از طریق سامانه شمیم توسط کارشناسان حقوقی منابع طبیعی، گفت: نقشه برداران می‌توانند با استفاده از این سامانه نسبت به تهیه نقشه‌های دقیق تر اقدام نمایند و اداره کل ثبت اسناد و املاک نیز آمادگی هرگونه همکاری در این خصوص را دارد.