Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

رییس سازمان‌ جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: حدنگاری و اجرای طرح "کاداستر" در سطح ۶۵۵ هزار هکتار از اراضی ملی و کشاورزی این استان از ابتدای دولت تدبیر و امید اجرا شده است.

کارگروه ملی مطالبه گری طرح کاداستر، به گزارش ایرنا، رسول جلیلی اظهار داشت: سامانه جامع اطلاعات کشاورزی در سه سال گذشته برای ۸۳۰ هزار هکتار اراضی از جمله اراضی زیر کشت و آیش آذربایجان‌غربی آغاز شده است که از مجموع این میزان اراضی، ۶۵۵ هزار هکتار آن حدنگاری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برای اجرای باقی مانده طرح طی تفاهم‌نامه مشترک مابین سازمان جهاد کشاورزی و سازمان بسیج مهندسین سپاه شهدای آذربایجان‌غربی، حدنگاری در سطح ۳۰۰ هزار هکتار دیگر به اجرا درخواهد آمد.

رییس سازمان‌ جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: به این ترتیب و با اتمام این طرح مهم، کل اطلاعات مکانی و توصیفی زمین‌های کشاورزی در دسترس مسوولان و برنامه‌ریزان بخش کشاورزی قرار خواهد گرفت.

جلیلی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی پیشروترین استان در بین ۳۱ استان کشور در زمینه اجرای طرح کاداستر است، اضافه کرد: یکی از طرح‌های مهم جهادکشاورزی استان، کمیسیون رفع تداخل است که در این کمیسیون از تداخل اراضی کشاورزی با اراضی ملی جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه نخستین گام برای مبارزه با زمین‌خواری اجرای کاداستر است که تهیه و اجرای آن امکان سودجویی از اراضی ملی را به حداقل می‌رساند، افزود:  خرده‌مالکی و نبود آمار و اطلاعات پایه از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی استان است که طرح کاداستر می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح مشخصات اراضی نظیر اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه و در بانک کاداستر سازمان ثبت و بارگذاری می‌شود.

کاداستر نقشه‌هایی بر اساس موقعیت جغرافیایی، جهانی و دقیق است که از بروز اختلافات تا حد زیادی جلوگیری می‌کند همچنین امکان سودجویی و سواستفاده از اسنادی که ابهام دارند را به حداقل می‌رساند.

در طرح حدنگاری به نقشه‌برداری ثبتی و پایش ماهواره‌ای اراضی پرداخته می‌شود؛ تهیه و اجرای نقشه کاداستر اراضی منجر به یکپارچه‌سازی، سرمایه‌گذاری مفید، ایجاد بانک اطلاعات کشاورزی و اراضی باغی شامل (میزان سطح، موقعیت، پراکندگی، نوع مالکیت و منابع آب اراضی) و کمک به کنترل و کاهش مصرف آب بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه می‌شود.

این استان دارای ۷۰۰ تا یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی است که بر اساس گفته برخی مسئولان استانی ۹۰ درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.