Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: عرصه مالکیت ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی این استان با صدور اسناد تک برگی و قرارگرفتن در سامانه "کاداستر" تثبیت می‌شود. 

عرصه مالکیت ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان‌غربی تثبیت می‌شود

کارگروه ملی مطالبه گری طرح کاداستر، به گزارش ایرنا، هادی قاسمی روز سه‌شنبه در نشست شورای حفاظت از اراضی ملی و بیت‌المال تکاب افزود: اسناد مالکیت زمینهای ملی آذربایجان‌غربی هم‌اکنون به‌صورت دفترچه‌ای است که با اجرای این طرح و ثبت اراضی ملی در "سامانه کاداستر" سازمان ثبت اسناد، سند تک برگی برای اراضی واقع در منابع طبیعی صادر و از هرگونه دخل و تصرف اشخاص و معارضان به آن جلوگیری می‌شود.
وی گفت: با ثبیت عرصه مالکیت ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان‌غربی، از هرگونه اخذ اسناد معارض با هدف تصرف این اراضی توسط متخلفان ممانعت به عمل خواهد آمد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سهم تکاب از این میزان تثبیت عرصه مالکیت اراضی ملی، ۴۰ هزار هکتار است اظهار داشت: همچنین برای حفاظت از عرصه‌های ملی و منابع طبیعی استان شیوه‌های مختلفی از جمله ایجاد پایگاه‌های سیّار حفاظت، افزایش ۲ برابری اکیپ‌های گشت مراقبت و ایجاد کمربند حفاظتی و پاک‌سازی پلاک‌ها در مناطق بحرانی استان امسال اجرا می‌شود.
قاسمی ادامه داد: حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی نیازمند استفاده از ظرفیت بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها است و به‌همین منظور طرح همیار طبیعت با هدف جذب علاقه‌مندان به همکاری با یگان‌های حفاظت منابع طبیعی در مناطق مختلف آذربایجان‌غربی اجرا خواهد شد.
فرماندار تکاب نیز در این نشست با تاکید بر اولویت حفاظت از منابع طبیعی در فعالیت‌های معدنی گفت: معادن تکاب ظرفیت مناسبی برای توسعه و ایجاد اشتغال است اما در زمینه بهره‌برداری باید حفظ و احیای منابع طبیعی و صیانت از محیط زیست نیز مورد اهمیت قرار گیرد.
"محمود زمانی" افزود: فعالان معدنی تکاب باید علاوه بر نگاه اقتصادی، رویکرد اجتماعی و محیط زیستی داشته باشند و در توسعه و عمران منطقه نیز مشارکت کنند.
وی با بیان اینکه به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش صنایع پایین دست معادن و فرآوری سنگ و مواد معدنی هستیم اظهار داشت: حفظ منابع طبیعی و اجرای طرح‌های آبخیزداری از محورهای اصلی توسعه پایدار تکاب به‌شمار می‌رود.
فرماندار تکاب بیان کرد: دهیاران و بخشداران در زمینه جلوگیری از تخریب پوشش مراتع توسط جمعیت دامی و پیگیری از وقوع آتش‌سوزی در منابع طبیعی آماده همکاری‌های گسترده هستند.
رییس دادگستری تکاب نیز در این نشست گفت: با توجه به ضرورت اشتغالزایی در منطقه و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در سال جهش تولید، نسبت به معادن این شهرستان نگاه تولیدی داریم اما نباید از موضوع مهم حفظ اراضی ملی و مراتع منطقه نیز غافل شویم.
رحمان برخورداری افزود: معادن منطقه باید ضمن صیانت از محیط زیست و حفظ و احیای منابع طبیعی زمینه‌ساز تولید و رفع بیکاری در تکاب شود.
وی بیان کرد: چرای بی‌رویه دام در مراتع، چیدن بی‌رویه و مخرب گیاهان دارویی و خوراکی و برداشت‌های غیرمجاز از منابع آبی از مهمترین مشکلات بی‌توجهی به منابع طبیعی تکاب است و با هر گونه تخریب و دست‌اندازی به اراضی ملی قاطعانه برخورد خواهد شد.
آذربایجان‌غربی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که از این میزان ۱۰۱ هزار هکتار جنگل و بقیه مرتع است.
تکاب با ۸۱هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است.