Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

رییس سازمان ثبت اسناد از انعقاد تفاهم نامه بین این سازمان و وزارت دفاع در راستای اجرای دستور رییس قوه قضاییه پیرامون عملیاتی شدن طرح کاداستر خبر داد.

کارگروه ملی مطالبه گری طرح کاداستر، به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور،‌ دکتر ذبیح الله خدائیان در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت دفاع و پشتبیانی نیروهای مسلح گفت: ریاست محترم قوه قضاییه بر تسریع در اجرای طرح کاداستر تاکید زیادی دارند و بر این اساس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  مستندسازی اراضی ملی و دولتی را در دستور کار خود قرار داده است.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در این راستا از سال گذشته تاکنون تفاهم نامه هایی با برخی از ادارات و سازمان هایی که املاک زیادی دارند منعقد شده که یکی از این دستگاه ها نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از سپاه و ارتش است زیرا این دو مجموعه  از قدیم دارای املاک و اراضی بوده اند که متاسفانه اسناد برخی از این اراضی دفترچه ای است و حدود آنها دقیقا مشخصی نیست.
 
وی ادامه داد: برخی از اراضی خریداری شده نیروهای مسلح دارای مغایرنامه و صورتجلسه هستند که بر این اساس در اجرای طرح کاداستر و هماهنگی خوب بین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مستندسازی املاک و اراضی نیروهای مسلح در اجرای قانون حدنگار در دستور کار قرار دارد.
 
این مقام قضایی در خصوص اهداف اجرای قانون حدنگار توضیح داد: بر اساس آن حدود اراضی و املاک مشخص شده و علاوه بر این مدیریت اراضی و املاک در نیروهای مسلح ارتقا یافته و  از تجاوز افراد سودجو به این اراضی جلوگیری می شود.
 
خدائیان با اشاره به اینکه طی چند مدت اخیر اقدامات خوبی در راستای اجرای طرح کاداستر در اراضی مربوط به نیروهای مسلح انجام شده، افزود: نزدیک به یک میلیون هکتار از اراضی نیروهای مسلح جانمایی شده که لازم است نسبت به تثبیت آنها اقدام و سند کاداستر در اختیار این مجموعه  قرار گیرد.
 
وی همچنین در رابطه با انعقاد تفاهم نامه بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان کرد: در راستای اجرای این تفاهم نامه کارگروهی هم در مرکز و هم در استان ها برای  پیگیری و مدیریت امور تشکیل می شود تا ظرف مدت معقول و متناسبی بر اساس قوانین و مقررات اسناد کاداستری نیروهای مسلح تهیه و در اختیار آنها قرار گیرد.
 
معاون رییس قوه قضاییه گفت: بر اساس این تفاهم نامه حدود املاک و اراضی نیروهای مسلح مشخص  و اطلاعات املاک در سامانه تثبیت می شود تا با مستندسازی اراضی امکان مدیریت آنها فراهم شود.
 
در این مراسم علی اکبر سلیمانی معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز ضمن تقدیر و تشکر از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه اجرای این تفاهم نامه در پیشگیری از زمین خواری تاثیر بسزایی دارد، گفت: از قدیم املاک زیادی در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته که متاسفانه مستندسازی نشده است.
 
وی اظهار  امیدواری کرد: با امضای این تفاهم نامه مستندسازی اراضی و املاک در فاصله کوتاه انجام شود.