Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

مدیرکل ثبت اسناد گلستان از انعقاد تفاهم نامه با سازمان جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی گلستان برای صدور اسناد کاداستر زراعی خبر داد.

«حمید کشاورز» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از سازمان های زیرمجموعه قوه قضاییه است.

کارگروه ملی مطالبه گری طرح کاداستر، به نقل از شبستان، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گلستان، تثبیت مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی و ثبت شرکت ها، علائم تجاری و اختراعات، ثبت اسناد در دفاتر ثبت اسناد رسمی، اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و تثبیت مالکیت فکری و معنوی را از رسالت های این سازمان برشمرد و گفت: رسالت مهم ما در استان گلستان تثبیت مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی است.
 
وی به صدور سند مالکیت کاداستر اشاره کرد و افزود: کاداستر سیستمی است که تلفیقی از اطلاعات مکانی، فنی و حقوقی املاک است و تولید این سند مالکیت و تلفیق این اطلاعات می تواند در تعیین حدود، تفکیک، احراز و رفع اختلافات در دعاوی مورد استفاده قرار گیرد.
 
کشاورز ابراز داشت: امروزه با کاداستر شهری و مزروعی مواجه هستیم که کاداستر شهری در محدوده شهری و کاداستر زراعی و اراضی مزروعی را شامل می شود و امیدوارم براساس تفاهم نامه منعقد شده با سازمان امور اراضی و جهاد کشاورزی امسال نسبت به صدور اسناد زراعی کاداستری اقدام شود.
 
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گلستان بیان کرد: صدور اسناد مالکیت تنها منوط به صدور سند 6 دانگ نیست، بسیاری از املاک و اراضی زراعی در سراسر کشور وجود دارند که بخشی و یا تمامی آنها موقوفه است و این مهم در استعلامات و نقل و انتقالات هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.
 
وی با بیان اینکه وقتی ریشه پرونده موقوفه است اداره ثبت اسناد و املاک نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد، تصریح کرد: موقوفه بودن املاک و یا اراضی یک شاخصه منفی نیست و از این لحاظ هیچ ایرادی وجود ندارد و وقتی ریشه یک پرونده ثبتی موقوفه است خریدار نباید در این خصوص نگرانی داشته باشد.
 
کشاورز تأکید کرد: موقوفه بودن در ارزش ملک یا زمین زراعی خللی ایجاد نمی کند و از قیمت زمین نمی کاهد.
 
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گلستان با اشاره به بروکراسی اداری در صدور سند مالکیت، گفت: در صدور سند مالکیت چندین قانون وجود دارد که مردم باید این قوانین را از یکدیگر تفکیک کنند، تشکیل پرونده در صدور سند مالکیت بافت مسکونی روستا برعهده بنیاد مسکن است و ما تا قبل از تشکیل پرونده در اخذ استعلامات و هزینه ها نداریم و پس از ارائه پرونده از سوی بنیاد مسکن به اداره ثبت اسناد، هزینه صدور سند مالکیت دریافت می شود.
 
وی بیان کرد: ادارات ثبت اسناد و املاک بعد از وصول پرونده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، هیچ نوع استعلامی از ادارات دیگر نمی گیرد و پس از بررسی و صدور رأی سند مالکیت را صادر می کند.
 
کشاورز اضافه کرد: اداره ثبت اسناد و املاک در سال گذشته برای صدور سند مالکیت 50 هزار و 500 تومان بوده که این میزان در سال جاری به 100 هزار و 500 تومان افزایش یافته است.
                              
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گلستان تأکید کرد: اداره ثبت اسناد و املاک تنها هزینه کارشناسی و صدور سند مالکیت را اخذ می کند که این میزان امسال به 100 هزار و 500 تومان رسیده است و سایر هزینه هایی که مردم پرداخت می کنند قبل از تشکیل پرونده بوده است.