Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

Cadastre_News

اخبار طرح ملی کاداستر

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران گفت: با انجام نقشه برداری قانون جامع حد نگار (کاداستر ) یک میلیون و ۷۰۰هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی استان در بانک اطلاعات زمین جانمایی و مالکیت دولت بر ۸۰۰هزار هکتار از این عرصه‌ها نیز تثبیت شد. 

تمامی عرصه‌های منابع طبیعی مازندران در بانک اطلاعات زمین جانمایی شد

کارگروه ملی مطالبه گری طرح کاداستر، به نقل از ایرنا، عباسعلی زارع روز دوشنبه در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال مازندران در محل سالن جلسه دادگستری کل استان افزود: بیشترین عرصه های تثبیت شده عرصه های طبیعی در غرب استان است .
حدنگاری (عملیات کاداستر) به مجموعه فعالیت های مرتبط با حدنگار (کاداستر) می گویند که شامل تهیه نقشه با استفاده از عکس ها و تصاویر زمینی، دریایی، هوایی، ماهواره ای، تبدیل رقومی عکس ها و تصاویر، عملیات زمینی نقشه برداری، ویرایش و تکمیل نقشه های زمینی و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و موجود املاک و اضافه کردن تمامی اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی و کنترل نهائی و به روزرسانی آن است.
وی با اظهار این که تثبیت حدود ۲۰۰هزار هکتار از عرصه های طبیعی در شرق استان نیز انجام شده است، ادامه داد: تا کنون جانمایی و تثبیت ۱۳هزار و ۳۲۸هکتار از حریم و بستر رودخانه های استان نیز به اتمام رسیده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران همچنین از جانمایی و تثبیت هزارو ۸۱۹هکتار از  حریم راه های استان  خبر داد و گفت: جانمایی و تثبیت  ۶۱۰هزار و ۱۸۰ هکتار از اراضی چهار گانه حفاظت محیط زیست مازندران نیز به اتمام رسیده است.
وی با بیان اینکه تمامی فعالیت ثبت اسناد و املاک مازندران در حوزه نقشه کاداستر و صدور سند مالکیت تا سال گذشته ۲ برابر عملیاتی شده است، اظهار داشت: تا کنون نقشه  ۲۶۰ فقره از اسناد موقوفه در استان نیز صادر شده است .
زارع با بیان این که همچنین ۴۱۷فقره اسناد مالکیت برای املاک بلامانع موقوفه مازندران نیز صادر شده است ، گفت: تاکنون ۳۱۷ فقره اسناد مربوط به املاک دستگاه های اجرایی استان صادر شده است.
بررسی ها نیز نشان می دهد که در اقلیم معتدل، به دلیل گرانی زمین، جاذبه های طبیعی، کمبود نیروی حفاظتی به ویژه در بخش حفاظت، نبود رونق اقتصادی، نبود برنامه های مدون و فراگیر برای گردشگری، وجود ضعف و ابهام در برخی از قوانین و سودجویی از مهم ترین عوامل تصرف اراضی ملی در این خطه سرسبز شمال کشور بوده است .
طبق آمار منابع رسمی ، رفع تصرف بیش از ۷۰۰ هکتار از اراضی ملی از سال های ۹۳ تا ۹۵ در مازندران بویژه خطه سرسبز و گردشگرپذیر غرب این استان به عنوان مصداق روشنی از تعرض عوامل سودجوی به اراضی ملی در این منطقه است.